Troubleshooting - PLEASE READ IT FIRST IF YOU HAVE ANY PROBLEM!

FAQ - Frequently asked questions

If you will experience any problems please contact support@gloriavictisgame.com

Join our official TeamSpeak 3 server addres using gloriavictisgame.com as IP address!


Troubleshooting - "Server Under Maintenance" error solution!


Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fizyka, nie magia!
18-07-2014, 11:41,
#1
Fizyka, nie magia!
Witam!

W każdej grze fantasy uświadczamy w większym bądź mniejszym stopniu zjawisko zwane magią. Magia to na chłopski rozum działania przeczące prawom fizyki. I w tym aspekcie WSZYSTKIE gry mnie zawodzą.

Gry ambitniejsze starają się wykreować świat, w który jesteśmy w stanie uwierzyć. Tworzą nowe ideologie, charyzmatyczne postacie, zapadające w pamięć miejsca oraz bogatą historię sięgające tysięcy lat wstecz. Wszyscy twórcy takich gier, tworząc świat w otoczce fantasy popełniają jednak jeden błąd. Błąd, który wielu ludzi nie zauważa-a który mnie drażni i nadszarpuje lekko moją "wczuwkę" w grę.

Twórcy zapominają, że magia w świecie, gdzie występuje od wieków nie jest dla mieszkańców tego świata magią. Jest to po prostu jedna ze składowych rzeczywistości, w której muszą żyć. Tak jak dla nas ścierwojad z "Gothic'a" jest stworem fikcyjnym i magicznym, tak dla Bezimiennego jest zwykłym zwierzątkiem(albo bestią) tak jak dla nas jest nim niedźwiedź czy wilk.

Tutaj występuje podobna analogia-strzelanie fireball'ami w naszym świecie jest czymś nieracjonalnym do wyjaśnienia (bo NASZE prawa fizyki temu przeczą) czyli możemy to nazwać magią. Dla Bezimiennego takie strzelanie nie jest czymś niezwykłym, ot potrzeba odpowiedniego treningu by się tego nauczyć tak samo jak trzeba nauczyć się strzelać z łuku czy wytapiać miecze. ICH prawa fizyki, na który zapewne mają wpływ bogowie(a nikt nie powiedział, że bogów nie można wziąść w klamry fizyki), nie wyklucza takich zagrywek więc nie mogą nazwać tego magią. Dla nas komputery to nic nadzwyczajnego, lecz w świecie Bezimiennego, gdzie surowce typu krzem itp. nie istnieją(tylko zakładam) stworzenie takiego komputera byłoby niemożliwością. Jeśli by się on pojawił w ich świecie, wówczas Bezimienny zapewne nazwał by go czymś magicznym.

Wracamy więc to sedna-jak nazwać magię w świecie GV? Przeciętny gracz widząc zakładkę "magia" będzie od razu wiedział, że tam są lodowe strzały i fireball'e. Ucierpi jednak na tym wiarygodność świata, a tego nie chcemy. Rozumiem również fakt, że na siłę komplikowanie gry nie przyniesie nic dobrego, ale tutaj nie chodzi o zrobienie pokracznej mechaniki, tylko o zmianę nazewnictwa. Zagwozdka dla storywriter'ów-jest Smile

Pozdrawiam,
Fomfik
Reply
18-07-2014, 19:49,
#2
RE: Fizyka, nie magia!
Hej,
Zgadzam się z Twoim punktem widzenia - magia (tak, jak ją rozumiemy), by w fikcyjnym świecie mogła być nazywana magią, nie może być czymś codziennym, powszechnym i ogólnie znanym. Nie będzie Smile
PR Manager, Designer

If you'd have any problem, please send us logs (Steam\SteamApps\common\Gloria Victis\gv_Data\output_log.txt
OR
C:\Users\user_name\AppData\LocalLow\Black Eye Games Sp z o o_\Gloria Victis) to support@gloriavictisgame.com with a problem description.
Reply
19-07-2014, 10:52, (This post was last modified: 19-07-2014, 10:52 by Cziort.)
#3
RE: Fizyka, nie magia!
Dziwne że w naszym świecie magia to magia i pomimo jej powszechnego użycia po dzień dzisiejszy, nie przestała nią być. Magię nie definiuje jej powszechność użycia, to takie samo narzędzie stworzone przez człowieka, jak młotek czy miecz, do zdominowania świata naokoło nas. Każdy katolik modląc się rano i wieczorem do swego boga o utopijny pokój na świecie, o brak głodu i inne cudaczne pierdoły stosuje magię...
[Image: 5my82h.jpg][Image: qqerg1.jpg]
Reply
19-07-2014, 11:47,
#4
RE: Fizyka, nie magia!
Cziort, nie myl magii z wiarą. Wiara nie łamie znanych nam praw fizyki, więc z definicji nie może być magią. Ewentualne boskie interwencje(cuda) można by podpiąć pod magię, jednak tak naprawdę wiemy za mało o świecie, by nie móc ich wyjaśnić naukowo.

Bartold, magia nie będzie codzienna w użyciu, lecz będzie istniała i osiągalna dla każdego Arka1992 czy jemu podobnemu. Trudność jej nauki i zarazem tajemniczość nie może definiować jej jako czegoś magicznego. W naszym świecie istnieje wiele tajemniczych zjawisk, niecodziennych. Czy nazwiesz je magicznymi? Nie. Nauka architektury może być tak samo trudna do nauki jak nauka zaklęć. Czy nazwiesz ją magiczną? Nie. Skoro nadal jest osiągalna dla zwykłego śmiertelnika i jednak w pewnym stopniu powszechna, to ciężko nie uznać jej jako składowej fikcyjnego świata GV-jej części, stojącą na równi z dajmy na to wyspami. Ich też może być mało i mogą być trudno dostępne, więc dlaczego tak samo ich nie nazwać czymś magicznym? Czy tylko dlatego, bo u nas istnieje? Czerpanie wzorców z naszego świata doprowadziło do tego, że wyobrażając kosmitę zawsze dajemy mu 4 kończyny, tułów i głowę(ewentualnie jak ma być straszny, to musi być podobny do jakiegoś żyjącego zwierzęcia, np. modliszki).

Pozdrawiam,
Fomfik
Reply
19-07-2014, 13:12, (This post was last modified: 20-07-2014, 12:46 by Cziort.)
#5
RE: Fizyka, nie magia!
(19-07-2014, 11:47)Fomfik Wrote: Cziort, nie myl magii z wiarą. Wiara nie łamie znanych nam praw fizyki, więc z definicji nie może być magią.

Magia: system poglądów i zabiegów oparty na przekonaniu, że można zdobyć władze nad przyrodą, zmusić ją do działania wg woli człowieka, byle tylko znać środki odpowiednie do uzyskania lub uniknięcia czegoś. -
MSR pod redakcją Z. Poniatowskiego.

Więc jak widać magia to wiara, w to że można nagiąć moc nadprzyrodzoną, w którą wierzymy do naszych celów, a twoje mrzonki oparte na fantasy mnie nie interesują w tym wypadku.
I co ciekawe nie ma tu nic o łamaniu praw fizyki Wink. Przywiązanie czerwonej wstążki do wózka niemowlęcego je łamie? Założenie czerwonej bielizny też? Bieganie z kołatka i grzechotką? Tańczenie?
[Image: 5my82h.jpg][Image: qqerg1.jpg]
Reply
19-07-2014, 17:35, (This post was last modified: 20-07-2014, 02:27 by bartold.)
#6
RE: Fizyka, nie magia!
Definicji jest dużo, a ich zasadność zależy poniekąd od tego, jak bardzo subiektywnie podszedł do tematu autor, jak bardzo my, subiektywnie, z jego poglądami się zgadzamy i jak dobrze wyraził swoje poglądy, przelewając je na papier.

Fomfik - masz rację, sama elitarność to nie wszystko - jednak element "nieznania" jest istotny. Spójrz na średniowieczne czarownice: wystarczy znajomość dawnej wiedzy o przyrodzie i podstawowych zjawiskach atmosferycznych, umiejętność przygotowania odpowiednich mieszanek ziół - i już władasz "magią".
Był swego czasu na angielskim (polskim pewnie też) forum dość obszerny temat o magii w GV. Było tam mnóstwo mniej lub bardziej trafionych pomysłów, jednak zgodność jest - nikt nie chce tradycyjnego nakurwiania kulami ognia. Tak więc - magia jako taka nie istnieje, są uroki, klątwy i inne cuda na kiju mruczane pod nosem lub śpiewane jako psalm, które nie wywołują świecących efektów (żadnych aur, magicznych pocisków etc). Bardzo się nawet zastanawiam, jak to zrobić, żeby gracz sam nie wiedział, czy "magia" istnieje w GV.

W skrócie - po pierwsze, nie chciałbym, żeby zjawiska nadprzyrodzone były nazywane magią, raczej stawiałbym na żywą manifestację wiary. To już tłumaczmy sobie jak chcemy - czy to bóg pobłogosławił mnie wielką siłą, czy też nakręciłem się tak, że zadziałał efekt placebo? Dlaczego tak? Średniowieczny chłop (czy nawet rycerz) nie wiedział - on wierzył, że ma do czynienia z czymś niezwykłym, przerastającym jego pojęcie (politeizm dobrze na tym rósł).

Po drugie, "magia" w GV nie będzie trudno dostępna. Będzie ledwo dostępna, elitarna tak bardzo, jak być powinna. I pokrętna, ryzykowna, niczym miecz, który na dwa cięcia do przodu zadaje jedno w tył, raniąc właściciela.
PR Manager, Designer

If you'd have any problem, please send us logs (Steam\SteamApps\common\Gloria Victis\gv_Data\output_log.txt
OR
C:\Users\user_name\AppData\LocalLow\Black Eye Games Sp z o o_\Gloria Victis) to support@gloriavictisgame.com with a problem description.
Reply
19-07-2014, 19:52,
#7
RE: Fizyka, nie magia!
(19-07-2014, 17:35)bartold Wrote: Definicji jest dużo, a ich zasadność zależy poniekąd od tego, jak bardzo subiektywnie podszedł do tematu autor, jak bardzo my, subiektywnie, z jego poglądami się zgadzamy i jak dobrze wyraził swoje poglądy, przelewając je na papier.

Co innego jest inaczej zdefiniować zjawisko oparte na faktach, a co innego jest tworzyć wizję czegoś opierając się na fantasy, a to razem z Fomfikiem proponujecie do gry która ogłasza się jak widać na wyrost że opiera się na prawdziwych i jest low fantasy.
Poproszę też o definicję naukową, która by diametralnie różniła się o tej z MSR. Życzę powodzenia w poszukiwaniach...

(19-07-2014, 17:35)bartold Wrote: W skrócie - po pierwsze, nie chciałbym, żeby zjawiska nadprzyrodzone były nazywane magią, raczej stawiałbym na żywą manifestację wiary. To już tłumaczmy sobie jak chcemy - czy to bóg pobłogosławił mnie wielką siłą, czy też nakręciłem się tak, że zadziałał efekt placebo? Dlaczego tak?Średniowieczny chłop (czy nawet rycerz) nie wiedział - on wierzył, że ma do czynienia z czymś niezwykłym, przerastającym jego pojęcie (politeizm dobrze na tym rósł).
O .... czyli naginał w swoim rozumowaniu rzeczywistość poprzez pewną czynność bo wierzył że zna środki odpowiednie do uzyskania lub uniknięcia czegoś, czyli praktykował magię.
[Image: 5my82h.jpg][Image: qqerg1.jpg]
Reply
20-07-2014, 02:34, (This post was last modified: 20-07-2014, 02:35 by bartold.)
#8
RE: Fizyka, nie magia!
Cziort:
Pierwszy cytat - chodzi mi o rozumienie przez średniowiecznego człowieka pewnych zjawisk, jak choćby burze i pioruny, ale i wpływ adrenaliny wywołanej ekstazą modlitewną/alkoholem czy halucynacje po wypiciu dużej ilości piwa, do którego w średniowieczu podczas produkcji dodawano mało zdrowe zioła. Imo bliżej temu do rzeczywistego rozumienia magii "wtedy", niż jej formy z fantasy. Jeśli masz inne zdanie, wyraź je i opisz (względnie) wyczerpująco - często wypowiadasz się zdawkowo, co nie sprzyja rozmowie.
Drugi cytat - owszem. Nie neguję przytoczonej definicji, natomiast poddaję w (lekką) wątpliwość ostateczność i nieomylność definicji jako takich, tworzonych jednak przez ludzi.
PR Manager, Designer

If you'd have any problem, please send us logs (Steam\SteamApps\common\Gloria Victis\gv_Data\output_log.txt
OR
C:\Users\user_name\AppData\LocalLow\Black Eye Games Sp z o o_\Gloria Victis) to support@gloriavictisgame.com with a problem description.
Reply
20-07-2014, 02:50,
#9
RE: Fizyka, nie magia!
Bartold co do definicja fakt, mogą one ulegać zmianie, ale tylko jeśli są po to temu ewidentne wskazania. W przypadku magii takiego czegoś nie ma, bo to zjawisko jest niezmienienie od czasów swego powstania po dzień dzisiejszy i opisywane jest prawie w taki sam sposób. Oczywiście kłamstwo powtarzane prze miliony dalej jest kłamstwem, ale tu wystarczy sięgnąć po opracowania z dziedziny kulturoznawstwa by samemu dojść do takiego samego wniosku.

Co do zdawkowości, nigdy nie mówię wszystkiego z kilku powodów. Przede wszystkim oczekuje że rozmówca, widząc odmienne zdanie, sięgnie dalej i sprawdzi prawdziwość tego co mówi inny.

Co do średniowiecze, no przeto mówię, że rycerz w przytoczonym przez Ciebie wypadku stosuje prawdziwą magię, która jest nie rozerwalna z religią bo musisz wierzyć w istnienie sił nadprzyrodzonych. Magia to nie siły nadprzyrodzone same w sobie, ale ludzkie narzędzie do ich kontroli co pisałem już w pierwszym poście.
[Image: 5my82h.jpg][Image: qqerg1.jpg]
Reply
20-07-2014, 03:29,
#10
RE: Fizyka, nie magia!
Magia -> wiara - zgadzam się.
Definicje - wróć wyżej Smile Człowiek to omylna istota, a omylność ta ma wiele postaci.
Zdawkowość - nie chodzi nawet o prawdziwość, a o sens wypowiedzi, którego forma niekiedy nie jest w stanie przekazać, bo za bardzo rzeczone wypowiedzi skracasz. W skrócie - jeśli podajesz tezę, poprzyj argumentami, by wszystkie strony rozmowy rozumiały dokładnie, co masz na myśli. Szczególnie, kiedy inne strony mogą mieć inne zdanie na każdy temat - czyli właściwie zawsze, bo człowiek działa na subiektywność.
PR Manager, Designer

If you'd have any problem, please send us logs (Steam\SteamApps\common\Gloria Victis\gv_Data\output_log.txt
OR
C:\Users\user_name\AppData\LocalLow\Black Eye Games Sp z o o_\Gloria Victis) to support@gloriavictisgame.com with a problem description.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)


Enhanced By CloudFlare.